Wednesday, January 29, 2014

KISAH PERLU BACA ( KU YG DULU BUKAN LA YG SEKARANG )

       Tanggal 1996 tamatnye zaman persekolahan anak muda ini, bersekolah di SEKOLAH VOKASIONAL PUTERI TEMERLOH, PAHANG mengambil bidang PENYEDIAAN MAKANAN DAN PERHOTELAN dalam SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA untuk level 1 dan 2. Bila habis belajar pastinya kerja menanti, seperti biasa anak muda ini mendapat peluang bekerja di sebuah hotel, mane ada ayah yg tak sayangkan anaknya, waktu itu anak muda ini terpaksa menerima keputusan ayah yg tidak mengizinkanya meneruskan cita citanya. Rajuk dihati anak muda ini sehingga tiada lg kata kata yg boleh memujuknya, keputusan ayah menghantar anak muda ini pulang ke kampung, tinggal lah anak muda ini dengan uwannya yg amat menyayanginya, rutin harian berjalan seperti biasa, duduk dikampung lebih aman dan tenang. Belaian kasih sayang seorg uwan dan onyen waktu itu sudah cukup menbahgiakan.

Ayah risau bila anak muda ini kerap menjauhkan dirinya, masa berlalu, hari bersilih bulan, anak muda ini tenang di kampung, sehingga 1 hari sepucuk surat berhelai lakaran diterima dr seorg kakak dr perantauan' alang ^ apa yg ayah buat itu adalah yg terbaik utk anak2nya' sambil membaca helaian lakaran itu jiwa anak muda ini menjadi lemah, banyak kata2 nasihat yg di lakarkan, akhirnya anak muda ini mengambil keputusan pulang ke rumah ayahnya, di rumah ibu menanti dengan 1 senyuman kerna ada tawaran istimewa ibu berikan.. alang^ nak pergi belajar komputer tak? Tiada pilihan waktu itu, hanya apa yg terbaik adalah melakukan apa yg ada di hadapan waktu itu

Sessi kelas komputer berlangsung, dr hr pertama anak muda ini b0san, benci, blurrr dgn ilmu baru...xtahu apa nk di tekan apa nak di goyang, apa itu B, apa itu I, apa itu U....ya allah sedihnya saat itu, aku buta IT rupanya, atas desakkan adik cuba memahamiku sedikit basic mengenai komputer, ms word, ms excel, ms access, ms power point , o0ooh itu rupanya' sambil air mata mengalir kerna esok anak muda ini telah mengambil keputusan utk tidak ke kelas komputer lagi, suara ayah sekali lagi lantang, Alang' Belajar biar smpai jd guru, itu maknanya apa yg kita belajar kIta manfaatkan utk org lain... suara ayah hilang tiba2.... seperti satu tikaman menusuk kalbu, semangat entah dr mane datangnya, seperti anak muda ini di cabar, darah mudanya mengelodak naik, hari berganti bulan, genap 3 bulan tamatlah kelas komputer. Ramai kawan2 di kelas, guru pun jadi kawan, saat anak muda hadirkan diri utk menerima sijilnya, dia di tawarkan bekerja di situ sebagai tenaga pengajar^ ya allah, bermimpi kah aku disiang hari, kata2 ayah mencabarku ^ belajar biar sampai jd guru di kabulkan allah^ dr bidang perhotelan anak muda ini menjadi guru komputer, dr pusat komputer berpindah ke sekolah, tapi bukan utk selamanya, pengalaman diteruskan, bertugas di TNB, jodoh anak muda ini ditemukan di TNB, dr TNB Tampin terus ke TNB kepong, Pindah ke Bahau, jiwa ini kosong, bukan ini sebenarnyayg dicari, bukan ini yg patut di lakukan, keputusan itu tepat atau tidak perlu diambil, akhirnya anak muda ini hanya seorg suri rumah,

Jam 4pg memaksa diri utk sedar, menjadi seorg penjual nasi lemak di tepi stall burger waktu itu adalah pengalaman yg indah, dr 1 meja jadi 2, dr 2 menu jdi 5, tapi masih ada yg belum puasssssss, apa sebenarnya yg di cari??

Jiwa mula memberontak, kenapa? Mengapa? Untuk apa? Akhirnya percubaan di lakukan, bertugas sebagai seorg kerani kilang satu cabaran, tp niat ingin mencuba di beri peluang sekali lagi, genap 1 tahun pengalaman diterima, akhirnya kecundang jua

Siapa sebenarnya anak muda ini waktu itu?

Semua kerja jd punca, apa yg di cari sebenarnya? Apa kau bagus sgt semua kau nak cuba? Merintih, mengharap ada sinar walaupun sedikit cahaya dihadapan...

Rupanya jiwa ini hanya utk itu, itu yg menjadi punca segalanya, itu juga jiwa ku sebenar......



Saat rakan sebaya sibuk meneruskn minat, bertugas mencari pengalaman, bertambah ilmu didada, masih boleh gelak tawa riang ria...namun saat itu anak muda mencari jalan mudah, merehatkan minda, mencari hala tuju sebenar,

Sesekali terbayang saat tika belajar dulu, suasana bersama rakan sebaya, kemana mereka? Adakah sama seperti apa yg anak muda ini lalui ! Atau cita2 mereka telah tercapai?

TAHNIAH sahabat....

Komitmen dlm rumahtangga tetap diteruskan, walapun perasaan ni masih belum puas, masih belum temu apa yg patut dan apa yg sebenarnya yg perlu di lakukan, bermula dgn Niat' dan dorongan insan tersyg, keyakinan yg tipis, tanpa takut risiko,, terrrrbelilah kekasih awl si oven dan mixer industri, saat itu tiada seorg pun yg tahu apa tujuannya, kenapa, bagaimna dan untuk apa?.......dengan hanya loyang 8' terkonteng konteng sendirian di dlm oven yg luas, tanpa bayaran, tanpa di suruh, bermulala kisah itu....

Ini kah apa yg ku cari? Ini kah hala tuju sebenar? Ini kah jiwa ku???

Bermodalkan sedikit ilmu sewaktu menjadi guru komputer, tekanan dan goyang jari jemari membawa pelbagai idea, satu persatu percubaan dilakukan, sesekali semangat membara, sesekali semangat hilang begitu sahaja, jika dulu penjual nasi lemak ini menjual juadahnya sendiri, saat itu juadahnya di jual di kantin sekolah, apakan daya, hati manusia, mungkin ini bukan jalan yg patut di teruskan, beri peluang pd org yg lebih memerlukan, cari lagi,...cari dn terus mencari...teman2 teman baru dikenali menjadi sumber inspirasi..

Ingat lagi pesan ayah^ ilmu yg bermanfaat adalah ilmu yg disampaikan untuk membantu org lain^ 2 minggu anak muda ini menagis, merantap hiba, keciwa, sengsara sambil jari jemari menaip tersekat sekat menekan mengoyang tetikus komputer, apa? Untuk apa? Kenapa perlu aku lakaran ini...... terlahir lah http://bahulutikir.blogspot.com/

Alhamdulillah, ini gerakanmu ya allah, ini jalan yg perlu diteruskan. Ini lah jiwa anak muda ini sebenarnya...Bermula dr rumah, bermula lah langkah satu persatu, ibarat bayi yg bermula dr mengereng, menarik perut, merangkak, duduk, berlajar berdiri dan bakal berjalan....hanya allah yg mengetahui saat2 indah itu.. Anak muda itu adalah aku'insan yg diberi amanah untuk menyampaikan, berkongsi dengan sesiapa yg inginkan ilmu ini....terciptalah HANAN BAKERY

Sesekali suara kekasih gelap ku menegur... Bila nak masuk td0 ni?.bila siapnya tempahan ? Bila kawan tu nak ambik? Banyak persoalan yg perlu di jawab, satu persatu perlu di huraikan, sehingga si dia faham siapakah isterinya sebenar?

Apakah jalan yg di lalui ini harus di teruskan, rupanya ada peluang bila mana peluang dibuka untuk sesiapa shaja, hari bersilih bulan, bulan bersilang tahun, merangkak...merangkak...merangkah, sesekali ku toleh kebelakang, sesekali ku tunduk malu, sesekali nama ku dipanggil, sesekali nama ku dijerit....ku lihat kehadapan cahaya itu makin hampir...Syukur pada mu ya allah, dengan izin mu, hamba kerdil ini merangkak kehadapan, cuba menaiki tangga yg banyak matanya, makin tinggi, takutttttnya nk menoleh ke belakang.....akan ku teruskan menaikkinya walaupun ada halangan, kerna mencuba sesuatu itu perlu dr hanya buat tak tahu.

Teman, sahabat, kenalan,
Terima kasih atas sokongan mu,
Terima kasih atas nasihatmu,
Terima kasih atas kasih sayangmu,
Terima kasih atas belaian mu,

Jelas dlm samar, pastikan siapa anak muda ini yg sebenar?



Alhamdulilah, apa yg anak muda cari hampir jelas, cahaya itu makin hampir, namun setiap langkah ada halangan, setiap halangan harus di tempuhi.

Menjadi seseorg kepada ramai yg memerlukan adalah satu cabaran, sekarang aku adalah seorg Anak kepada Siti Patimah Daraman Ghazalli Khamis, seorg adik kepadaNorfaaizah Ghazali dan Mimi Ummi, seorg kakak kepada Rabeah GhazalliNoor Shabitah Ghazali dan Firdaus Pakcu, seorg isteri kepada Abdullah sani, Seorg ibu kepada Nur Amiratul Husna, Nur Amiratul Huda , Nur Amiratul Hanan dan Abdullah Niyaz Nu'man, dan aku juga sekarang seorg pengurus di Hananbakery yg akan membantu sesiapa shj yg inginkan ELMU, berkongsi pengalaman dan pengetahuan untuk kebaikkan dan membantu org lain menaik taraf nilai hidup mereka.

Alhamdulillah, janji allah itu pasti, pernah terdetik dihati satu ketika dulu ingin menjadi seorg Tenaga Pengajar di kolej, Adakah dia^mendengar, ya allah yang maha mengetahui, hamba mu ini lemah, namun kekuatan yg diberikan memaksa untuk aku meneruskan, ini semua aturan mu, ini semua permintaan ku satu ketika dulu, syukur ya allah dengan izin mu dulunya anak muda ini seorg guru komputer, serg pekerja tnb, seorg penjual nasi lemak, seorg kerani kilang dan sekarang jiwanya bersinar setelah bertemu dgn apa yg di cari sebenarnya. Menguruskan hananbakery dan ditawarkan jawatan ketua jabatan bakery/pasrty dan inkubator di kolej yayasan n9 untuk membantu bakal2 usahawan, Saya akan pikul amanah ini, kerna ini pilihan jiwa saya. DOAKAN saya ye..

Saya pilih cahaya itu, jalan itu, dr bawah sy bermula, dan sy akan teruskan walaupun masih belajar merangkak untuk berdiri dan akan terus berlari, Marilah sy bantu sesiapa sahaja yg perlukan bantuan, jangan leka lagi, sy ada, sy janji sy akan bantu untuk mulakannya, sama2 kita belajar dr bawah sehingga kejayaan akan jadi milik bersama,

JANJI ALLAH ITU PASTI, JELASKAN APA YG TERFIKIR, ALLAH BERIKAN JALAN UNTUK MENERUSKANYA

Teman, sahabat dan kenalan
Ini lakaran kehidupan sy, serba sedikit menjadi 1 kenangan terindah dlm hidup, terkadang rs bersalah, terkadang rs kecewa, terkadang rasa menyesal, terkadang rasa ingin lari, terkadang rs bahagiaaaaa kerna sy pilih itu untuk hidup sy, sy lakukan dgn gembira kerna sy dpt membantu anda, mereka, dan sesiapa shj..

Ayah, emak, along, angah, ateh, acik dan adik .......TIADA KATA2 yg boleh di lafazkan, hanya Allah yg tahu hati ini, kerna apa yg kita lalui bersama, itu adalah saat yg paling indah dlm lakaran hidup kita, Terima kasih kerna kalian ditentukan utk hidupku^ alang ingat kata ayah, alang ingat senyuman mak, alang pegang nasihat along, angah, ateh, acik dn adik, buat suami dan anak2, hadirmu dlm hidup ini adalah satu semangat dn akan terus bersinar.

PERKONGSIAN lakaran indah ini adalah benar, sy adalah siapa yg pernah anda kenali...tergur sy jika sy terlepas pandang, kerna tanpa kenalan, sahabat dan teman, sy tidak akan menjadi sy sekarang....SALAM SAYANG BUAT SEMUA...LuVuAll

TAMAT,

~Nukilan cHefYatt

No comments:

Post a Comment

Sekadar Memory lama, TAMAT sudah 18/8/2014

Daisypath Anniversary tickers

Nur Amiratul Husna

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Nur Amiratul Huda

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Nur Amiratul Hanan

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Abdullah Niyaz Nu'man

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers