Thursday, October 27, 2011

TEMPAHAN LEPAS

Kemaafan dipinta kepada tuan punya tempahan sbb lambat upload gambar masuk blog ye' pepaham la situasi kesibukkan yg tak di sengajakan...


TERIMA KASIH ATAS TEMPAHAN ANDA

KAK JALILAH DR GEMONCHEH

Kelas Kek Fondant bertingkat dihadiri oleh kak jalilah dr gemoncheh, sy kenal dia masa sama-sama ambk kelas TAN SEE FONG di melaka' semangat kak jalilah ni sungguh kuat' walaupun dah berusia 40-an' namun minat dan sukanya dalam bidang baking ini amat mendalam,kami sempat berbual-bual sambil mendeco fondant' Dulu bertahun-tahun kak jalilah menjahit, sampaikan sakit belakang' akhirnya dia dalam diam-diam merata g belajar baking, menghias dan sebagainya'

Rajin dia sekarang berniaga di pasar tani, menerima tempahan, jika lihat org nya yg comel molek, tp semangan ngan mengunung' sy suka cara kak jalilah bila setiap kali dia buat sesuatu, ada persoalan yg akan disoalnya bg dia memahami apa yg dia belajar' sy dah lihat cara dia dr dia sama kelas dengan sy di melaka dulu'

Kesetian suami kak jalilah menghantar dan menunggu dia kemana jua arah tuju membuatkan sy terharu'bukan ramai suami yg boleh buat mcm tu' TAHNIAH KAK'



JUTAAN TERIMA KASIH KAK JALILAH, SANGGUP DATANG DR GEMONCHEH KE SEREMBAN UTK BELAJAR DI HANANBAKERY

KELAS BERSAMA CIKGU

KELAS KEK HIASAN

Kelas kek ini dihadiri oleh 2 org guru' sebelum ini beliau dah join kelas Anika Tart dan Basic Cupcake' tp kali ini nak membuat kek dan menghias pulak' kasi upgrade sikit cikgu ilmu baking' yang bestnya kami sama2 membancuh kek, sbb sy tak sempat nak sediakan kek sebelum kelas, biasanya sy akan sediakan 2 bj dan student akan buat lg 1 jenis kek' sambil menunggu kek masak' cikgu2 ni bancuh buttercream dan sy ajar cara membuat rose buttercream' sonang ajar cikgu2 ni....2 kali je ajar terus pandai' ...mmg kuat betul tumpuan cikgu2 ni..ialahkan kalau tak mana mungkin mereka berkejaya sebagai guru' caya la cikgu lieya dan cikgu yuhana....


KELAS KEK HIASAN

- Membuat kek span vanila @ chocolate
- Membuat buttercream
- Membuat ganache
- Memukul fresh cream

MENGHIAS
- Kek Black Forest
- Kek Chocolate Ganache
- Kek Basket Flower

- SESIAPA BERMINAT BOLEH HUBUNGI 012 3438896 -

BASIC KEK BERSAMA KAK KOI & KAK ROSNI

Kelas Basic Kek kali ini ada penambahan sebiji kek lain KEK PANDAN LAYER' kali ini berasam kak koi kamariah dan kak rosni' seronok kak rosni dapat wat kek kali ini' walaupun takde pengalaman buat kek sebelum ini' mana kala kak koi plak' sebelum ini buat kek tp mendap' tak menjadi'

Alhamdulilah, pada kelas hari tu beliau berdua berjaya menghasilkan kek masing2

KELAS BASIC KEK

- KEK MENTEGA
*BLURBERRY KEK
*PELANGI MARBLE
*OREN BADAM

- KEK SPAN
*PANDAN
*COFFE
*VANILA

-KEK PANDAN LAYER

KELAS KEK SANTAI

Kelas kali ini dihadiri oleh Kak haslawati dr mantin dan kawan sekampungnya kak siti aminah dr kota damansara, kebetulan org kampung den jugak. Sonang la bercakap nogori je....

Kelas bermula lebih kurang jam 11am dan selesai kira2 jam 4pm' alhamdulilah semuanya selesai dengan sempurna. Kak haslawati siap bawa oven buttefly yg meragam tak habis2' tp selepas dicuba' mmg bermasalah la agaknya oven tu' api tak leh ikut suhu yg ditetapkan membakar kek' kalau sepatutnya suhu 180' walapun dah dikurangkan 160' masih jua bahagian atas kek akan hangus sebelum bahagian dalam nya masak....APAKAH MASALAHNYA OVEN NI ???

Merunggut panjang kak haslawati dengan ovennya, minta en hubby beli yg baru je'hahahahahha

Kak siti aminah mmg seorg pakar kek' dia bekas student GIAT MARA bahagian bakery, 6 bulan belajar di giatmara utk dapatkan pengalaman dan kemahiran' kak siti aminah jua supplier bahan2 ke giatmara

KELAS KEK SANTAI ( 5 jenis kek )
-KEK LOBAK MERAH + KRIM CIS
-KEK GULA HANGUS
-KEK BUAH BAKAR SIMPLE
-KEK AISKRIM
-KEK CHOCOLATE KUKUS (IN CUP )

Kesemua jenis kek ini dibuat bersama kak haslawati dan kak siti aminah, ada beberapa gambar utk tatapan umum



TERIMA KASIH KEKANDA KU :)

KELAS PERTAMA DI KEDAI

KELAS ANIKA TART

Alhamdulilah' walaupun masih banyak barang2 yg belum disusun rapi' namun kelas anika tart masih bleh dijalankan di kedai utk kali pertamanya kedai beroperasi' seramai 8 org kekawan yg hadir utk belajar' Alhamdulilah masing2 menyesuaikan diri dengan situasi kelas di kedai' mmg kedai besar dan selesa' banyak lagi penambagan meja yg perlu di buat'susunan peralatan dan bahan stok kelas belum berapa tersusun'

5 JENIS TART YG DIBUAT DIKELAS INI

- BASE 2 JENIS ( VANILA & CHOCOLATE )
- FILLING TART
* Cheese blueberry
* Kastard fruit tart
* Egg tart
* Chocolate
* Tuna cili

Ini beberapa gambar sebagai kenangan kelas pertama di kedai


'TERIMA KASIH SEMUA ATAS SAMBUTAN YG DIBERIKAN' SEMOGA SELEPAS INI SEMUA BOLEH JUAL TART'

Sekadar Memory lama, TAMAT sudah 18/8/2014

Daisypath Anniversary tickers

Nur Amiratul Husna

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Nur Amiratul Huda

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Nur Amiratul Hanan

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Abdullah Niyaz Nu'man

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers